Samir Servisec

Samir berättar om sin resa inom Servisec

Samir är 22 år gammal och började arbeta på Servisec för 3 år sedan. Efter att ha arbetat som stationär väktare samt rondväktare i ungefär sex månader fick han möjlighet att bli arbetsledare. Samir såg det som ett stort ansvar och tackade ja till utmaningen.

Efter ungefär två år som arbetsledare blev Samir tillfrågad om att börja arbeta med marknad och sälj på Servisecs kontor. När vi träffar Samir är han fortfarande ny i rollen då det enbart gått två veckor sedan han tillträdde den nya tjänsten.

Från arbetsledare till säljansvar

Vi frågar Samir om hans resa inom företaget och han berättar om hur det var att arbeta som arbetsledare.

“Det går ut på att leda och fördela arbete, träffa kollegor, åka ut på fältet och sedan en del administrativt jobb på slutet av passet. Bland annat skriver man en överlämning till nattens arbetsledare så de vet vad som hänt under dagen. Som arbetsledare hade jag mer ansvar än en vanlig väktare. Medan väktaren har ansvar för ett enskilt objekt, har arbetsledaren ansvar för samtliga objekt”

Samir berättar om utmaningarna med att arbeta som väktare och arbetsledare.

“Jag är ganska ung, jag var 20 år när jag blev arbetsledare. Det har varit en utmaning att kommunicera på ett sätt som alla godtar, att bygga relationer och att ta det stora ansvaret som rollen innebär, till exempel att ta emot samtal och att ha kontakt med kund om det händer något.”

Nyckeln till lyckade affärer är att bygga relationer

Samir tog hjälp av en äldre kollega som han lärde sig mycket av. Från kollegor har Samir fått höra att hans ödmjuka personlighet har varit en styrka och att han haft ett bra sätt att kommunicera på.

Även i den nya rollen som säljare har Samir ofta kontakt med kunder, men nu på ett annat sätt. Det handlar mycket om att bygga relationer med nya kunder, att lära sig mer om deras behov och att låta det få ta tid. Samir beskriver hur han har stor nytta av sina tidigare roller inom företaget. Han är glad för att ha gjort en resa och ser att han har större förståelse för arbetet och kunderna, tack vare att han varit ute på fältet.

Än har Samir mycket kvar att sätta sig in och lära sig, men han är nöjd med att han redan efter bara två veckor lyckats sälja ett avtal. Innan Samir tillträdde tjänsten hade företaget ingen säljare och det finns fortfarande inget säljteam. Samirs bakgrund med studier inom handel och administration, samt hans bakgrund inom företaget bidrog till att han blev tillfrågad om tjänsten.

Servisec och Samir blickar framåt

Samir ser fram emot de nya utmaningarna som rollen som säljare kommer innebära, även om han saknar att vara ute på fältet bland sina kollegor. Han hoppas att kunna hitta nya kunder åt företaget och bidra till att varumärket blir mer känt. Just nu fokuserar han på Värtahamnen eftersom kontoret på Gärdet innebär korta utryckningstider till just det området. Det innebär att Servisec kan erbjuda bra priser till kunderna där.

En vanlig dag för Samir innebär mycket tid på kontoret med samtal och kontakter med potentiella kunder. Han trivs bra på Servisec och lyfter särskilt fram att det är lätt och går snabbt att få kontakt med de högre cheferna. Samir rekommenderar gärna Servisec som arbetsplats.

I sitt arbete som säljare letar Samir efter alla olika typer av kunder för att sälja in Servisecs tjänster.

“Vi är tillgängliga för alla som behöver oss. Alla som behöver bevakning, alla som har stökigt i sina lokaler och allt från restauranger till stora företag.  Vi har bra referenser från tidigare och nuvarande kunder. I dagsläget vi fokuserar på Värtahamnen men så småningom kommer vi även att rikta in oss på centrala stan och vi har även kunder i Uppsala och Göteborg. Vi har lösningar för det mesta: parkeringsvakter, lokalvård, sopsortering med mera”.

Samir berättar också om hur han ser på sin roll i framtiden:

“Målet är att vi ska bli fler säljare och att det ska bli större och större. Kanske hjälper jag till och coachar nya säljare någon dag. Jag gillar att arbeta med service och att ge det lilla extra”.

Vi tackar Samir för pratstunden och önskar honom lycka till med sin nya roll som säljare hos Servisec!